UOKiK kwestionuje legalność gwarancji najniższej ceny

UOKiK kwestionuje legalność gwarancji najniższej ceny

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do przedsiębiorców prowadzących na terenie naszego kraju internetowe platformy rezerwacji o dobrowolne  zaniechanie stosowania w umowach z hotelami klauzul najniższej ceny (rate-parity), tj. zapisów gwarantujących danej platformie, że cena za pokój w hotelu, jaką prezentuje na stronie internetowej, będzie niższa lub równa stawce stosowanej przez konkurencyjne portale lub sam hotel.

Postępowanie przed polskim UOKiK toczy się na wniosek Hoteli Warszawskich Syrena, które pod koniec ubiegłego roku złożyły zawiadomienie dotyczące podejrzenia stosowania przez te podmioty praktyk ograniczających konkurencję.

Podobne postępowania toczą się, lub też zakończyły się już pozytywnymi dla hotelarzy rozstrzygnięciami przed urzędami antymonopolowymi m.in. we Włoszech, Francji i Szwecji. W maju tego roku jeden z dwóch największych na świecie portali rezerwacyjnych, Booking.com poinformował, że dobrowolnie podporządkuje się tym rozstrzygnięciom i wycofa ze stosowania w umowach z hotelami klauzul najniższej ceny w całej Europie. Wcześniej, bo jeszcze w 2013 roku, Niemiecki Federalny Urząd Antymonopolowy (Bundeskartellamt) zabronił firmie HRS wykorzystywania podobnych klauzul, uznając, że praktyki te naruszają niemieckie i europejskie prawo konkurencji. HRS odwołał się od wyroku i przegrał, po tym jak w 2014 sąd w Düsseldorfie oddalił ostatecznie apelację tej firmy. Rozstrzygnięcie to dotyczy jednak wyłącznie rynku w Niemczech, a nie obowiązuje na przykład w Polsce.

Postępowanie UOKiK może to już wkrótce jednak zmienić. Wątpliwości urzędników wzbudziły tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania w umowach z właścicielami tych obiektów. Gwarantują one, że cena oferowana przez platformę będzie niższa lub równa stawce stosowanej przez konkurencyjne portale lub sam obiekt.  W efekcie osoby zamawiające noclegi nie mają możliwości dokonania rezerwacji po niższej cenie na innych platformach internetowych, a także bezpośrednio w hotelu, nawet w przypadku dużej dostępności wolnych miejsc.

Urząd zwrócił się do przedsiębiorców działających w Polsce, którzy stosują takie klauzule, o dobrowolne  zaniechanie ich stosowania. Pozwoli to na szybkie wyeliminowanie nieprawidłowości bez konieczności wszczynania postępowań antymonopolowych.

W trakcie postępowania UOKiK współpracuje z innymi europejskimi urzędami ochrony konkurencji oraz Komisją Europejską w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji.

 

źródło: e-hotelarz.pl

 

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *